LÖRDAG 16 MAJ 2026


Sällan har väl en kopp varm blåbärssoppa smakat bättre under en Nattvandring än just denna kväll

Tufft väder stoppade inte nattvandrarna på Kinnekulle

Redan från start stod det klart att årets runda skulle bli tuff. Regnet hade förvandlat den milslånga banan till en hal och bitvis djupt lerig stig. På flera platser fick deltagarna välja alternativa vägar när underlaget blev för besvärligt. Trots detta tog alla det lugnt och metodiskt, och även om många halkade och blev rejält leriga rapporterades inga skador alls, något Friluftsfrämjandet var mycket glada över. Årets vandring lockade trots det dåliga vädret 961 deltagare.


Foto: Marie Kjellqvist

Positiv stämning trots vädret

Det kanske mest imponerande var ändå deltagarnas inställning. Trots väta, kyla och tunga steg var de allra flesta glada, positiva och fast beslutna att genomföra vandringen. För många blev det säkert en upplevelse som sticker ut – en sådan där man skrattar åt i efterhand.


Foto: Marie Kjellqvist

Snart 40 år av tradition

Nästa år firar Nattvandringen sitt fyrtionde genomförande. Evenemanget startades 1985 av Ingemar Green och har bara haft två års uppehåll – under pandemin. Det verkar helt enkelt som att ingenting kan stoppa Nattvandringen på Kinnekulle. Vad är väl lite regn när traditionen är så stark?

Andra vandringar hade mer tur

Att Nattvandringen drog nitlotten i år blev extra tydligt eftersom förra veckans Vallevandring bjöd på soligt vårväder och över 1 000 deltagare. Prognoserna inför nästa veckas Kvarnstensvandring (fredagen den 22 maj) pekar dessutom på sol och sommarvärme. Men årets nattvandrare lär ändå bära med sig en unik berättelse.