Högskolan i Skövde får 2,4 miljoner i forskningsmedel från Statens Räddningsverk
Forskningsgruppen InGaMe Lab vid Högskolan i Skövde kommer i januari 2009 att starta ett treårigt forskningsprojekt om spelbaserad träning och utbildning av räddningspersonal. Projektet finansieras av Statens Räddningsverk.
Hur kan spel och spelbaserat lärande och träning användas som ett pedagogiskt instrument? Det nya projektet kommer att utveckla såväl spel som pedagogiska metoder får att använda spel i träning och utbildning inom räddningsmannautbildning. Projektet har tre huvudsyften:
- bygga träningsspel för räddningsmannautbildning
- utveckla en pedagogisk modell för spelbaserad träning
- utvärdera den praktiska användbarheten av ovanstående
Spel för träning innebär många utmaningar. Att föra in ett specifikt informationsinnehåll och samtidigt behålla spelmomentet utgör en intressant utmaning inom såväl speldesign som det pedagogiska utnyttjandet av spel i utbildningssyfte. Hur kan ett visst innehåll göras till en del av speldesignen? Hur kan spelen bli effektiva moment i ett utbildningsprogram? Hur kan vi säkerställa att deltagarna lär sig rätt saker och att dessa är överförbara till verkliga förhållanden - dvs. att kvalitetssäkra lärandet? Dessa frågor berörs inom forskning om spelbaserat lärande (game based learning). Det nya projektet kommer att undersöka hur dataspel och pedagogik kan samverka för att skapa intressanta lärandesituationer för räddningspersonal.
Dataspel finns och utnyttjas i en mängd situationer idag. Människor spelar på bussen, hemma, på jobbet och vi kan se hur dataspel berör en rad samhällsområden. Under senare år har begreppet serious games introducerats i betydelsen att utnyttja det engagemang som spel skapar för att uppnå syften utöver underhållning. Dataspel används idag inom en rad områden där militär, hälso- och sjukvård samt utbildning är några exempel.