På Högskolan i Skövde har forskning inom området serious game, alltså dataspelande i syfte att lära sig, pågått under en längre tid. Nu presenteras en färsk studie där det slås fast att dataspelande kan leda till att vi blir bättre bilförare.
Studien är gjord inom projektet Spel och trafiksäkerhet (Sp&Ts) och är ett samarbete mellan Länsförsäkringar forskning och framtid, Skaraborgstrafikskoleförening, Länsförsäkringar Skaraborg och flertalet trafikskolor i Skaraborg.
Vi har gjort en enkätundersökning och tittat på sambandet mellan konsumtion av dataspelande och trafikbeteende, säger Per Backlund, forskare vid Högskolan i Skövde.
Bättre förare
Elever vid trafikskolor har fått svar på frågor och sedan har deras trafikskolelärare fått bedöma deras bilköring utifrån olika kriterier, förklarar Per.
Därefter har Per Backlund och Henrik Engström, båda forskare vid Högskolan, analyserat resultaten.
Vi har sett mycket positiva tendenser utifrån de elever som spelar mycket dataspel. De är duktigare på att ta snabbare beslut och enligt körskolelärarna bedömda som bättre bilförare, fortsätter han.
Högskolan i Skövde har en bilsimulator där mycket forskning och undervisning kan bedrivas.
Ett antal forskningslabb
Resultatet bygger på forskning som är gjord i Högskolans nya forskningsmiljöer. Vi fick pengar av Skövde kommun och Tillväxt Skaraborg för att bygga upp forskning kring dataspel. Ett antal forskningslabb har byggts på skolan tack vare denna finansiering, säger Lars Niklasson, prorektor vid Högskolan i Skövde.
Bilsimulator
Vi byggde ett ’hemmiljölabb’ där vi kan studera dataspelandet som utförs hemma. Sedan en ’cave’, vilket är en fyrkantig låda där vi kan skapa virtuella rum. Som tredje labb byggdes en biljmiljö eller en bilsimulator där just bilkörning kan studeras, förklarar Lars.
Högskolan har etablerat forskning inom området serious games och arbetar målinriktat vidare.
Kommersiella spel
Studien där också DTI har varit inblandade har redan fått uppmärksamhet och idag presenteras forskningen på aftonbladets webbtidning. Forskarna vid Högskolan hoppas kunna arbeta vidare och utveckla spel som tar till vara på dessa nya forskningsresultat.
Vi arbetar med att utveckla spel till körsimulatorn här på skolan, kommersiella spel med utbildningsmoment samt egna spel i syfte för riskbedömning, avslutar Per.
Pressmeddelande från: Högskolan i Skövde
Artikeln publicerad: 070405