|
||||||||||||||||
|
Nytt försök med Martin Bagge och Corona Artis
Detta program var ursprungligen planerat att gå av stapeln i januari, men fick då ställas in. Nu ges en ny chans fredagen 27:e februari.
Den svenske visdiktaren Carl Michael Bellman och den österrikiske tonsättaren Joseph Haydn levde samtidigt, under 1700-talets senare del. Aldrig möttes de tu. Men genom Martin Bagge, Sveriges främste bellmantolkare, och kammarensemblen Corona Artis, får nu dessa två jämngamla herrar från helt olika miljöer dela scen. Kontrasterna är många, men också likheterna.
Bellman var känd för att friskt låna melodier från både folkligt och borgerligt håll till sina livfulla krog- och naturskildringar. Haydn, vars musik främst höll sig inom borgerliga salongskretsar, kan knappast ha undgått att höra och - medvetet eller omedvetet - ta intryck av gatans musik. Här kastas vi tillbaka till 1700-talet, och där mellan det bellmanska stockholmsvimlet och de prydliga borgarhemmen i Haydns musikaliska värld.
Martin Bagge sjunger och spelar på sin citrinchen, en luta som är en replik av Bellmans eget kompinstrument. Corona Artis ackompanjerar en del bellmansånger, och framför dessutom ett urval ur Haydns Londonsymfonier. Ensemblen spelar förstås på för 1700-talet tidstypiska instrument.
Ett omväxlande och underhållande program där vi får dofta på 1700-talsatmosfären från både svensk krogmiljö och kontinentens välmående borgarklass.
Martin Bagge
Martin Bagge (född 1958) har gjort sig känd som stiltrogen Bellmantolkare. Med sin citrinchen, en replik av nationalskaldens eget lutinstrument har han numera hela Norden och Tyskland som sitt arbetsfält. För många svenska körsångare är Martin Bagge ett välbekant namn, bl.a. för tonsättningar av Ebba Lindqvists och Federico Garcia Lorcas dikter, och för sin version av Robert Brobergs "Båtlåt" som har sjungits av hundratals svenska körer.
Tonsättningarna av Harry Martinsons lyrik har funnits med i 15 år, i samarbete med bl.a. pianisten Lars Jansson och sångaren Göran Fristorp.
Corona Artis
Barockmusik på tidstrogna instrument men med ett modernt förhållningssätt, det är vad Corona Artis gjort sig mest känt för. Corona Artis representerar det bästa inom den tidiga musiken idag, och gruppen har arbetat med en rad av vår tids främsta solister inom genren.
Från att ha varit en av Musik i Västs fasta ensembler sedan 1992 är Vara Konserthus dess nya huvudman från 1 januari 2004.
Bellman & Haydn är en kvalitetsproduktion från Musik i Väst som ni inte får missa. Det är en mycket uppskattad konsert som passar både gammal som ung. Landets främste Bellman-tolkare Martin Bagge får ger oss inblick i hur det kunde låta på krogen eller för all del i hovkretsarna, under 1700-talets andra hälft. Ni känner säkert till Fredmans epistel 33 "Stolta stad!" liksom Fredmans sång nr 21 "Så lunka vi så småningom". Andra bekanta låtar i detta program är "Märk hur vår skugga" (ni minns säkert Imperiets kända arrangemang och musikvideo) samt "Fjäriln vingad", "Vila vid denna källa", "Gubben Noak" och "Värm mer öl och bröd". Martin Bagge spelar Citrinchen vilket är en kopia av det lutliknande instrument som Nationalskalden Carl Michael Bellman själv använde. Corona Artis representeras i detta program av sex instrumentalister på stråkar, flöjt och hammarklaver. De kommer att framföra smakprov ur Joseph Haydns Londonsymfonier i arrangemang för kammarensemble. Vidare kommer de också att framföra ett urval Bellman visor. Joseph Haydn som levde mellan 1740 och 1809 och skrev 109 symfonier av vilka de mest kända torde vara Sturm und Drang-symfonierna. Hans stråkkvartetter är också mycket uppskattade och välkända även i våra dagar, liksom oratoriet Skapelsen. Joseph Haydn tjänstgjorde en stor del av sitt liv som kapellmästare hos Furst Nikolaus Esterházy i Ungern. Tack vare förläggaren och kompisen Johann Peter Salomon i London spreds Haydns musik över Europa och han blev en av dåtidens största kändisar. En del musik kom till Sverige och det är vederlagt att Bellman hört och snappat upp en del Haydn-hits som han sedan skrivit sina schlager-texter till. Upphovsrätten var man vid den tiden inte så noga med. 1790 bjöd Salomon sin vän Haydn till en konsertserie i London. Haydn gör succé med sina symfonier och den bunt han skrev där fick namnet Londonsymfonierna. Brunnssalongen Lundsbrunn fredagen 27/2 [2004-02-26] |
|||||||||||||||
Phone: +46 (0)510 540 022, Fax: +46 (0)510 540 022, Mobile: +46 (0)70 208 43 52, Mail: info@hallekis.com
|