Studenter från Högskolan i Skövde vann Swedish Game Awards
Dataspelet Bloodline Champions fick pris som bästa spel vid Swedish Game Awards. Spelet är utvecklat av studenter vid Högskolan i Skövde och började som ett projektarbete på programmet för dataspelsutveckling.
Med en fantastisk grafisk design, otrolig balans och ett spelupplägg som får dig att bara vilja spela mer: det var juryns motivering när spelet Bloodline Champions fick pris som Game of the year på Swedish Game Awards 2009. Spelet är utvecklat av studenter på programmet för dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde.
- Att vinna Swedish Game Awards känns som en bekräftelse på att vårt spel verkligen är så bra och roligt som vi själva tycker. Nu hoppas vi att vi ska få möjlighet att arbeta klart med spelet för att få dela det med alla andra spelare där ute, säger Linus Nordgren, en av spelets skapare.
Idén till Bloodline champions föddes under hösten 2008, när studenterna på Högskolans program för dataspelsutveckling skulle göra ett större projektarbete. När kursen var avslutad fortsatte studenterna att utveckla sitt spel med siktet inställt på att tävla i Swedish Game Awards.
Bloodline Champions är ett spel planerat för onlinespelande. Två lag med upp till fem spelare i varje lag kämpar mot varandra. Spelare spelar som en av flera karaktärstyper, även kallade Bloodlines, alla med sina egna unika styrkor och svagheter.